header
  לזמני תפילה בית כנסת זכור לאברהם גבעת שמואל

חברת ניהול ביום בהיר לסלק זוגות אופנים וציוד משטחים שותפים בבנין דירות ברחוב יוני נתניהו. זוגות האופנים והרכוש הוצא אחר כבוד לפינת רחוב המשמשת מוקד להטלת אשפה. משחזרו בעלי הרכוש למעונם בשעות הערב נוכח לדעת כי רכושם "אומץ" ע"י עוברים ושבים, אשר נטלוהו בתום לב, האם הבעלים זכאים לפיצוי מחברת הניהול? 2. שכן בבנין משותף ביוני נתניהו לדאוג לחזות החצר האחורית של הבנין לצורך כך, הוא הודיע ​​​ברזל , המתגורר בחוה של מר זלמן אלפרון, כי יש ברזל שאין לו בעלים. הלה הגיע והעמיס הציוד ונסע לדרכו תשובה 1 חברת ניהול עובדת מכח ועד הבית ובאם הבית הודיע ​​מראש כי יש לפנות לרכישת ציוד פרטי שטחי שותפים ונתן ארכה מספקת הרי הוא צריך לדאוג לחפציו.
 

 


הדבר אם פעולת הנק נעשה ללא אתראה מוקדמת במקרה זה תחייב חברת הניהול במלא הפסד מכיון שהזיקה בידיים את רכוש הדיר דאין הבדל בין זריקים הציוד למכולת פינוי השמדתו בידים [שולחן ערוך ערוך חושן משפט סימן רצ"א נתיבות משפט סק"ו] 3 אולם אם
הועד בית עצמו הזמין את עובדי חברת הניהול לבצע את הפנוי, ואמנם חברת הניהול ביצעה את העבודה בתום לב.
ואע"פ שהוא עצמו לא ביצע את העוולה מכ"מ אפשר לחייבו מ"דינא דג רמי" דהיינו שהנזק נגרם מגרמתו.
ומה שהביא מעלת כבוד שכני היקר מפסיקת שולחן ערוך חושן משפט סימן לב סע' ב' שאדם ששכר עידי שקר לגרום לחברו פטור מדיני אדם, [וטען שהוא הדין בנדון דנן שהוא יהיה פטור ] אבקש את מחילת כבוד תורתו כי לא דייק משום שהעדים ידע. שהם מעידים עדות שקר,
4. לענ"ד ניתן לפנות לקמי ע"מ שיחזיר הרכוש ובא לציון גואל.
 

 
 
 
 
 
מצאתי לייזר ירוק. אבא שלי אומר כי שימוש בו בארץ אסור ע" חוק.
ושאלתי היא האם שייך בזה השבת אבידה או שלא?
תשובה
בשו"ע מ"ד סימן קס"א סעיף יא' נפסק שמי שמוצא שטר הלוואה הנושא ריבית יקרע אותו כיוון שחוששים שהנושה יגבה את הריבית ואם יחזיר את השטר יכשיל את הנושה.
שאלני עיוור לא תיתן מכשול,
 
הרב אברהם משיח בית כנסת זכור לאברהם גבעת שמואל
 
בית כנסת  זכור לאברהם גבעת שמואל
 
קנינו אוכל לשבת ארגון ומצאנו שטר כסף בחביב, האם הכסף שייך לנו או לבעל החנות. זה שונה מהחנות בלא לשלם עליו.
 

תלוי היכן נמצא שטר הכסף (אני מניח שלא מדובר בארנק או בקבוצת שטרות שאז יש סימן ומוטל עליכם לקיים מצוות השבת אבידה).
אם הכסף נמצא במעברים, בין שדרות מוצרים, הכסף שייך לכם. ואע"פ שחצרו של אדם קונה לו, דהיינו כל מה שברשותו של בעל החנות הרי הוא קנוי לו אע"פ שהוא אינו יודע ומכ"מ זה דווקא בדבר גדול שבע"ב יודע שהוא קיים אותו ארגז סחורה אבל בסטר כסף שלא בטוח שימצא, אין. . חצירו קונה והסבר תוספות. אולם, למעשה נקטין כדעת הראש שאם מדובר בחצר שאינה מרת בחצירו קונה לו, שהרי הוא זמין אנשים להיכנס לחנותו, וממילא באמת יתכן שהכסף נפל להם, וכן יתכן שהם מוצאים את הכסף. אם זה נמצא במקום שיד הרבים ממשמשת בו, בין השאר שבין שדרות מוצרים, או הדלפק שיש בו מוצרים, לאחר שעברו אצל הקופאית, וטרם שנכנסו לשקית, גם כן הכסף שייך לכם.  ועד כתה אוסף כסף עבור מתנות למורים, בסוף שנה שני תלמידים טענו כי לא מגיעים למורים מתנה, וע"כ סרבו להשתתף . 1. האם הם יכולים להשתלב פעולה עם הועד ?2. האם אפשר ועד הכתה לפרסם ש2 לא משתתפים בניסיון לכפות       אותם 3. האם אפשר להוריד את התשלום מהמכתב המצורף למתנה ?  רשאים בעלי אומנות ( לעשות תקנות בענין מלאכתם כמו) (טור) לפסוק שלא יעשה אחד ביום שיעשה חבירו וכיוצא בזה, וכל מי שיעבור על התנאים האינשו אותו כך וכך. הגה: והא דבני אומנות יכולים לתקן בין תקנות היינו כולם ביחד, אבל שנים וג' מהם לא מהני (ב"י בשם הר"ן והמגיד פי"ד). בד"א, במדינה שאין בה חכם חשוב ממונה על הציבור. אבל אם ישנו, אין התנאים שלהם (או של כל בני העיר) (טור) מועיל כלום. הגה: מיהו אם ליכא הפסד לאחריניין לתקן בשם מה שירצו (בית יוסף הר"ן).
 

 
 
 
 

 





 




 
מאידך במקרה שהעלות לכל תלמיד מסתכמת בסכום לא מבוטל, על הוועד להסתפק במתנות צנועות או יוותר, או ישלים ממקורות אחרים כמו כסף שנשאר מאירועים קודמים, או שמבקשים מהנהלת המוסד לעזור במשהו מקופה קטנה שישנה בכל מוסד לימודי המשמשת לתשלומים דחופים.
לענ"ד אסור לפרסם את שמותיהם של אלה שלא משלמים יש בזה משום "לא תעמוד על דם רעך" מאידך יכול להועד להשמיט את שמותיהם של אלה שלא שלמו. ומרמה חסידות לא יעשה כן. לצורך שליחת זר ניחומים לאזור הפיגוע בדולפינריום בו נקטפו 22 צעירים והן
.
 
יגדור בעדצות עמו
 
הרב אברהם משיח ישיבת מרכז הרב מלווה חינוכי בית ספר נורדאו
תל-אביב.
לכבוד הרב אברהם משיח, זכור לאברהם גבעת שמואל הר"מ בישיבה התיכונית הפנה אותי אליך ושאלתי היא האם מותר להוריד שירים באינטרנט? הר"מ עצמו אמר לי שאסור. תשובת הרב אברהם משיח שליט"א גבעת שמואל. לכבוד .... ברצוני לספר לך כי אני מכיר את הר"מ שלך, ואף מתפלל אתו בשבתות במנין במכינה. חשוב לי לציין שהוא מאוד מחזיק ממך, וסיפר לי על מעשי החסד בהם אתה נוטל חלק. יישר כח לענ"ד מותר להעתיק שירים באינטרנט. כפי שציינת אף אני מודע לכך שיש מאמרים האוסרים זאת וחילם מכח האיסור להעתיק ספרים ללא רשות הבעלים הרוחניים והמו"ל, אולם זיקה זאת צריכה עיון, ויש לחלק לדינא בין הדפסת ספרים ומציאות אינטרנטית. הדפסת והעתקת ספרים לבד הסכמת המו"ל -אסורה.
 

 



 


 

באופן כללי יסוד האיסור הוא ממוני דהיינו שאסור לגרום למחבר כספים במישרין או בעקיפין. לפי"ז אם לא יגרם הפסד ממוני- אין לאסור הדפסת הספר.
לכן הפוסקים מקילים באחריות הבאות - צילום קטע מספר- מותר - קנה ספר ורוצה לשמור עליו- הרי הוא ממילא לא יקנה ספר נוסף. - ספר שלא נמצא בשוק והעתיקו או צילמו שימושי עצמי .ובמקרה זה אם תצא הוצאה חדשה יתכן שיש לפצות את בעל הזכויות. בתי מקומות במאגרים כגון פרויקט השו"ת, אוצר החכמה וכו' - היום יש תכנות עם מספר רב של ספרים יהיו מותר להדפיס ספר שלם, כל עוד לא כורכו ומוכרו כספר בפני עצמו. צד לאסור העתקת ספרים ואף בחלקם-חידוש הגאון ר' נחמיה גולדברג- אם בעל הספר / קלטת כתב בפירוש שלענין העתקת מקסטה, לא מכר, היינו ששייר זכות זוומן והמעתיק נחשב כגזלן.
 

 

 

 

 

מקור החידוש ב"מ עח השוכר את החמור- הא מני ר"מ כל המעביר על דעת בע"ב נקרא גזלן. לענ"ד המצב כיום שונה מהותית מדין הספרים. אבדה האב מכלודה אדם. המציל מן הארי ומן הדוב וכן מזוטו של ים - מקומות בשפת הים שדרך הים לחזור לאחוריו בכל יום ושוטף מה שנמצא שם והולך, או קרקעיתו ותחתיתו של ים - או משלוליתו של נהר שאינו פוסק - כשגדל ויוצא החוצה לגדותיו ושולל שלל ושוטף במקום - אף על עלילה . פי שיש בה סימן, הרי זו של מוצאה, שנאמר: אשר תאבד ממנו וממצאתה, מי שאבודה ממנו ומצויה אצל כל אדם, יצאה זו שאבודה ממנו ומכל אדם, שזה ודאי נתיאש הימנה, ואפילו לא ידע הבעלים . ויש סוברים שאין הטעם משום יאוש, אפילו עומד וצווח, הרי זה כמי שצווח על ביתו שנפל ועל ספינתו שטבעה בים. ויש סוברים הטעם שאפילו עומד וצווח אינו מועיל, לפי שבטלה-דעתו-אצל-כל-אדם.
 

 

מקורות-(רש"י ב"מ כא בע"ז מג א.ב"מ כד א וכז א. רא"ש שם; שו"ע רנט ז.
נמוק"י שם; סמ"ע ס"ק טז, ושו"ע "ע הרב. ועי' מ"מ וכ"מ פ"ו ה"א. ועי' נחלת דוד חי' ב"מ ושו"ת הרי"מ מגור אהע"ז סי' טז.)
נמצאנו למדים כי כל דבר אפשר להעבירו. ברשת האינטרנטית, אף אם הוא בעל סימן, כיון שאין בעליו יכול לשומרו , הרי הוא מתיאש ממנו . ב.אבדה מדעת- דבר שנחח על ידי בעליו במקום שהוא יכול להיאבד להם.            אבידה מדעת, ברוב המקרים, היא הפקר, שמתוך מעשיו של אותו אדם ניתן להסיק שהפקירם. ויש אומרים שאבידה מדעת אינה הפקר, אלא שאין חיוב למוצא אבידה זו להשיבה לבעליה, ומתוך כך יש להניח שבעליה התאשיה ממנה, והייאוש מועיל, כיון מוצא באבידה. אבידה מדעת איך? המניח חבית יין פתוחה בחוץ, מקום ששקים ורמשים ישתו ממנה,
 



 
ג.האם שייך לאסור מצד מסייע לדבר עברה- לכאורא כניסה לאתרים אשר מעלים תכנים ללא הסכמת הבעלים, אף היא אסורה כיון בעלי אתרים אלו נהנים מאותם כניסות המביאות להם להיכנס לאתרים וכו' לענ"ד אין לאסורים אלו
כיון דלא שבקת חיים לכל בריה והיה. זו פסיקה המוציאה לעז על ציבור שלם . ואפשר שהאומנים מוציאים שירים על דעת שיעשו פעולות באינטרנט שלכאורה יש בהם משום פגיעה בזכויות יוצרים, וממילא מלכתחילה אין הם מצפים לרווח גדול ממכירת הדיסקים. וכעין זה מצאנו בדין נטילת סכך מרשות ציבורית שאין שייך בזה דין גזל וכדברי ביאור הלכה סימן תרלז ד"ה "אלא יקנו" ... אולי
 



 
נאמר דהממשלה ידעה מקודם שבודאי ימצאו גנבים וחל היאוש: ה. דינא דמלכותא דינא -אי אכיפת זכויות היוצרים ע"י השלטונות מראה כי ניחא להם בהפקירא ומה לנו כי נלין על בני נוער שמאפשרים להם לעשות הרשת ככל העולה על רוחם. וזה לשון ביאור הלכה סימן תרלז ד"ה "וכן בקרקע" לגבי בניית סוכה על. גבי מדרכה ציבורית האם אין לפוסלה משום גזל הרבים: דאם נתן המלך רשות להעמיד דלתות במבויהן דינא דמלכותא דינא כי השוקים והרחובות שלהן ויכולים לעשות מה שירצו ומעתה כיון שהכל תחת רשות המלך בין הרחובות שבתוך העיר בין שחוץ לעיר וכיון שהמלכות יש לה רשות למחות. ואינה מוחה מסתמא מוחלת ע"ז לעשות סוכה בר"ה ואין כאן איסור גזילה כלל וע"ש שדעתו דא"צ ליטול רשות בפירוש ע"ז משר העיר דמסתמא נתון לו מדלא מוחין בידושו שפיר לברך ע"ש.
 

 

       
והשומע לנו ישכון בטח.
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח, בית כנסת זכור לאברהם גבעת שמואל
 
*********

  לזמני תפילה בית כנסת זכור לאברהם גבעת שמואל
 
 

שאלה לכבוד הרב אברהם משיח זכור לאברהם גבעת שמואל
 
אני אחראי על קופות צדקה האוספות כספים לעמותת אילני חסד. הכספים נאספים בתוך קופסאות פלסטיק חסרי מכסה. המונחות בבתי כנסת שונים ברחבי גבעת שמואל, בעיר בימים שיש התרמות כגון בפורים ובפסח ובראש השנה. בפורים האחרון אספתי את הקופות כדי להביאם למשרדי עמותת אילני חסד והנחתי אותם במושב הרכב שליד הנהג. השארתי את הרכב לכמה דקות כדי להביא משהו מביתי וכשחזרתי גיליתי שכל הקופסאות ובתוכן כספי הצדקה, שנועדו לעמותת אילני חסד, נגנבו מהרכב.למען ההגינות אציין שהחלונות היו פתוחים. השאלה היא האם אני צריך לפצות את עמותת אילני חסד על הכסף שנגנב ?
תשובת הרב אברהם משיח , גבעת שמואל
לכבוד המתנדב.... עמותת אילני חסד שלום וברכה שלומך ישגא לעד וירבו שלומיך כנהר ....
 
ובאשר לשאלתך : במסכת בבא קמא דף צג עמוד א איתא ברייתא -לשמור - ולא לאבד, לשמור - ולא לקרוע, לשמור - ולא לחלק לעניים! ...
ומפרש רש"י -לשמור ולא לאבד - כי יתן וגו' לשמור דהפקידו אצלו לשמור חייב בפשיעה ולא כשהפקידו אצלו ע"מ לאבד או ע"מ לחלק לעניים דלא קרינא ביה לשמור דכיון דאמר ליה חלקהו תו לא דמפקיד נינהו ומאן קתבע ועניים לא מצו תבעי דלכל חד וחד מצי אמר לאו לדידך יהיבנא אלא לאחריני.
 
מגמ' זו עולה שכל שאוסף כסף לעניים ואיבדו , ואפילו ברשלנותו הרי זה פטור מלשלם מאחר ואין לממון זה תובעים שהרי אלו שנתנו את הכסף אינם בעליו ואילו לאף אחד מן העניים אין תביעה שהרי הכסף נתקבל בצורה כללית ובעלי הכסף  בשלב זה אינם מוגדרים ועל כן אין לכסף זה תובעים ולפיכך פטור הנך מפצוי.
שונה היה הדין באם הכסף היה מיועד לעניים קבועים כדלהלן:
בהמשך הגמ'  ההוא ארנקא דצדקה דאתי לפומבדיתא, אפקדה רב יוסף גבי ההוא גברא, פשע בה, אתו גנבי גנבוה, חייביה רב יוסף. א"ל אביי, והתניא: לשמור - ולא לחלק לעניים! אמר ליה: עניי דפומבדיתא מיקץ קיץ להו,
ומפרש רש"י - קיץ להו - ממון כך וכך לשבת לכל אחד הוה ליה ממון שיש לו תובעין וקרינא ביה לשמור.
 
ופסק בשולחן ערוך חושן משפט הלכות פקדון סימן שא
 
סעיף ו
 מי שהפקידו אצלו מעות עניים או פדיון שבויים ופשע בהם ונגנבו, פטור, שנאמר: לשמור (שמות כב, ט),  ולא לחלק לעניים, והרי הוא ממון שאין לו תובעין. במה דברים אמורים, בשאין זה הממון מופקד לעניי מקום זה או לשבויים ידועים. אבל אם היה לעניים אלו או לשבויים אלו, והרי הוא קצוץ להם, הרי זה ממון שיש לו תובעים, וישלם אם פשע, או ישבע שלא פשע, כדרך כל השומרים. ( וכן אם הגבאי אמר לשומר: שמור לי, חייב כשאר שומר) (מרדכי פרק החובל).
 
והוא הדין והוא הטעם גם בגבאי בית כנסת שאיבדו ממון של בית הכנסת ואפילו ברשלנות.
למסקנה פטור אתה מכל פצוי . אולם יש פוסקים שאומרים שאף שפטור , הרי זה מדין אדם אך חייב בדני שמיים. אמנם לא נפסקה הלכה כמותם ולחוש מבעי.
 
דורש שלומך וזכות הרבים תעמוד לימינך .